ابزاری برای دعوت طبیعت به زندگی شهری

 

ابزاری برای دعوت طبیعت به زندگی شهری

سلا

همواره در حوزه های معماری و دکوراسیون داخلی سعی بر آن بوده است که انسان به محیط طبیعی پیرامون خود نزدیک شده و از طبیعت در زندگی استفاده کند. معماران بزرگی در طول تاریخ با سبک های معماری خاص از جمله معماری سبز(معماری پایدار) و بایونیک همواره سعی داشتند طبیعت را در معماری دخیل کند. دنیای مدرن امروز نیز از تکنولوژی و فناوری های نوین همراه با خلاقیت های بدیع استقبال کرده و پذیرای ایده های جدید در حوزه نزدیک کردن انسان با طبیعت در خلال شهرنشینی فعلی است.

سلا (Cella)  محصولی جدید، همراه با خلاقیتی کم نظیر درجهت نزدیک سازی انسان مدرن به طبیعت است. سلا متشکل از پلاستیک های سبک و انعطاف پذیر است به منظور آنکه بتواند خزه ها و گیاهان کوچک را در خود قرار دهد. در اصطلاح فنی، سلا  یک خرد اقلیم ایجاد می کند و به گیاهان این اجازه را می دهد که هم از درون و هم از بیرون رشد و نمو داشته باشند.

تصویر ۱

از ویژگی های سلا، می توان به تطبیق پذیری بالای آن اشاره کرد. سلا عنصری انعطاف پذیر است و می توان آن را به دیوار یا در پشت بام نصب کرد و همچنین می توان سلا  را روی پایه قرار داد. سلا دارای قابلیت جابجایی آسان است و در سایز های مختلفی در بازار تولید می شود و می توان آن را به واحدهای دیگر نیز پیوند داد.

تصویر ۲

تیم ecoid یک گروه تخصصی در زمینه معماری سبز در دانشگاه هاروارد است که متخصص در زمینه خزه هستند و  پژوهشی  در زمینه پشت بام سبز(roof garden ) انجام دادند که ماحصل آن سلا  بود.  با توجه به آنکه خزه ها تمامی مواد مغذی خود را از هوایی که در آن قرار دارند به دست می آورند نیاز به میزان مشخصی از باد، رطوبت و سایه دارند، اما جالب آنجاست که به خاک نیازی ندارد. تحقیقات بیان کرده است که خزه در سنگلاخ ها وصخره ها بهتر نمو پیدا می کند و دلیل آن این است که این سطوح دارای تخلخل بسیار هستند.

تصویر ۳

ایده اولیه سلا از این موضوع  گرفته شده است. سلا حاصل ۴ سال تلاش پی در پی و مشاهدات کامل و اصلاحات دوره ای فراوان است. سلا دارای وزنی سبک می باشد و ابعاد و اندازه و اشکال آن به گونه ایست که محیطی ناهمگن برای رشد و حیات خزه ها، ایجاد می کند تا در همه شرایط ممکن، قدرت رشد داشته باشند.

تصویر ۴

آنچه که در مورد سلا خاص و منحصر به فرد است خاصیت به وجود آوردن خرداقلیمی مناسب و مطلوب برای رشد گیاهان است، همین خصیصه باعث شده است که این محصول در همه نوع شرایط محیطی قابل بهره برداری باشد. فرم ارگانیک و کوچک محصول باعث شده است که در باغچه ها خانه های شهری و آپارتمان به آسانی استفاده شود. قابلیت آن را دارد که به هر سطحی متصل شود. در استفاده از این محصول هیچ محدودیتی وجود ندارد، می توان یک باغچه سنتی بر زمین ساخت یا بر دیوار نصب کرد و یا آن را از سقف آویزان و معلق کرد.

تصویر ۵

طراحی داخلی منازل مسکونی , طراحی لابی , اجرای روف گاردن , طراحی داخلی رستوران , دکوراسیون ویترین مغازه , طراحی داخلی تجاری , شرکت طراحی داخلیطراحی داخلی مغازه , دکوراسیون داخلی صرافی , دکوراسیون داخلی طلا فروشی , طراحی داخلی ویلا , طراحی داخلی اداری , طراحی داخلی هتل