نقش نور و نورپردازی در معماری و دکوراسیون داخلی (قسمت اول)

نقش نور و نورپردازی در معماری و دکوراسیون داخلی (قسمت اول)

 

یکی از اصولی که در معماری و دکوراسیون داخلی خانه باید به آن اهمیت داده شود ، نورپردازی مناسب است. در واقع نور نقش مهمی در افزاودن زیبایی معماری و دکوراسیون داخلی منازل دارد.هیچگاه زیبایی های یک مکان بدون تابش نور کافی و نورپردازی صحیح به چشم نمی آید.
شاید تشخیص این موضوع که آیا نور اتاق خوابتان به اندازه کافی میباشد سخت بنظر بیاید اما به راحتی قابل تشخیص است. اگر صبحها با این حالتها بیدار میشوید: سردرد ، سوزش چشم ،وجودهاله های قرمز اطراف مردمک چشمها ، بدخلقی و پرخاشگری ،از علل نورپردازی نامناسب اتاقتان است؛ چرا که نورپردازی خوب موجب میشود در خانه خود احساس آرامش و امنیت داشته باشید . ، برقراری نورپردازی صحیح بطوری که برای تمام ساعات روز مناسب باشد راه خلاصی از این مشکلات است.
نورپردازی در معماری و دکوراسیون داخلی باید طوی طراحی شده باشد که با فشاردادن یک کلید ساده، بتوانید شدت نور اتاق راتنظیم و کم و زیاد کنید .
نور طبیعی ، یکی از ویژگیهای مثبتی است که یک خانه میتواند داشته باشد اما میزان روشنایی آن در هر قسمت خانه متفاوت است و بستگی به جهت معماری اتاقها دارد . در ادامه نگاهی به نحوه نور اتاقها با توجه به معماری و جهت قرارگرفتنشان در عرض و طول جغرافیایی میندازیم.
استفاده ی هوشمندانه از نور در طراحی دکوراسیون داخلی امکان، وسیع تر و یا کوچک تر نشان دادن محیط را فرآهم می آورد. برای بزرگتر نشان دادن یک فضا کافیست از نورپردازی ها به جای سقف در قسمت های دیوار و کنج های محیط استفاده کرد. در این صورت اطراف محیط روشن تر از مرکز آن شده و بزرگتر نشان داده میشود.
مجموعه ی اشعه های منتشر یافته از طلوع خورشید یا منبع نور را نور میگویند . هیچ عنصری در دنیا بدون وجود نور قابل مشاهده نیست. نور واسطه ای بین محیط و چشمان ماست یعنی اگر نوری به چشم ما نرسد تصویر در شبکیه تشکیل نشده و دیده نخواهد شد. ارزش نور در تاریکی مشخص میشود، حال این تاریکی نتیجه ی غروب خورشید و یا بعلت خاموش کردن کلیدی از یک منبع نور.
نور خورشید نوری طبیعیست و حیات تمام موجودات زنده در گرو این منبع پرانرژیست و اما نور مصنوعی حاصل روشنایی یک منبع نور مانند شمع ،لامپ چراغ قوه و… است.
نور اتاق خواب بزرگسالان
روشنایی یکی از اصلی ترین اجزای اتاق خواب است. روشنایی ملایم در شب ها، خوابی راحت و آسوده به ارمغان می آورد و پس از یک روز سخت کاری، این امکان را برای شما فراهم میکند که خوابی راحت داشته باشید. البته منظورمان این نیست که اتاق خواب باید تاریک باشد تا خوب بخوابید، چون در این صورت، صبح روز بعد برای پوشیدن لباس مشکل پیدا میکنید و ممکن است با جورابهای لنگه به لنگه سر کار بروید !
اما یک نورپردازی قوی باعث می شود شما صبح ها اتاق خوابتان را برای پوشیدن لباس ترک نکنید و همانجا این کار را انجام دهید. مهمترین منبع نور در اتاق خواب شما چراغ هایی است که در کنار تخت خواب هستند. در زمان مطالعه و یا تماشای تلویزیون میتوانید از چراغ های کنار تخت ویا آباژور استفاده کنید. راه حل های دیگری هم برای تنظیم نورپردازی دکوراسیون داخلی هست که شما می توانید در اتاق خوابتان استفاده کنید .
از کلیدهای تنظیم کنند های نور در اتاق خوابتان استفاده کنید. اگر نور خورشید از پنجره اتاق داخل شده و مستقیم به صورت شما می تابد و شمارا اذیت میکند،بهترین راه استفاده از پرده های حصیری یا کرکره ای است.
کلید لامپها را در نزدیک در ورودی اتاق تعبیه کنید تا به در زمان ورود و خروج بتوانید براحتی لامپ ها را روشن و خاموش کنید. سعی کنید تخت خود را در نزدیکی کلیدهای برق قرار بدهید .در اینصورت دیگر لازم نیست برای خاموش کردن چراغ ها از تخت خواب بیرون بیایید . اگر در اتاقتان از شمع ها استفاده میکنید حتما قبل از اینکه بخوابید آن را خاموش کنید .اگر بین دیوار و پنجره چراغی آویزان است مطمئنا همسایه شما میتواند از پنجره شما را ببیند.
تنظیم نور اتاق خواب کودکان درمعماری دکوراسیون داخلی
طراحی نور اتاق خواب کودکان با اتاق خواب بزرگسالان تفاوت دارد ،برای طراحی نور اتاق خواب کودکان میتوانید :
از چراغ هایی با طرح و نقش های رنگی استفاده کنید
یا از کلیدهای تنظیم کنند ه نور استفاده کنید. این کار احساس خواب آلودگی را در کودکان افزایش داده و راحت تر و زودتر به خواب میروند .
همچنین از چراغ رومیزی و آبازور هم میتوانید در اتاق خواب کودکان استفاده کنید .
به کودکانتان اجازه استفاده ازتلویزیون یا کامپیوتر در تاریکی را ندهید

طراحی مغازه دکوراسیون داخلی

 

 

طراحی داخلی صرافی

 

طراحی داخلی خانهطراحی لابی هتلطراحی داخلی روف گاردنطراحی رستوران سنتیدکوراسیون ویترین مغازهطراحی داخلی تجاریشرکت طراحی داخلیطراحی داخلی مغازهدکوراسیون داخلی صرافیدکوراسیون داخلی طلا فروشیدکوراسیون ویلا , طراحی دکوراسیون اداریدکوراسیون داخلی هتل