مروری بر احیای میدان مشق

مروری بر احیای میدان مشق

میدان مشق از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین میدان‌های شهر تهران است که در زمان حال جایگاه خود را از دست داده است لیکن درگذشته با خاطرات جمعی مردم درگیر بوده ، میدان مشق است. برای زنده کردن و احیای مجدد این مکان شهری باید اقداماتی فراتر از کالبد و عوامل دیدنی این مکان انجام بگیرد.
میدان مشق، میدان خاکی وسیعی که درگذشته خارج از محدوده شهر بود و فقط برای آموزش و مشق نظامی سربازان مورداستفاده قرار می‌گرفت و به همین سبب میدان مشق نام گرفت.
در کتاب تهران قدیم به نقل از جعفر شهری، سر در و دیوار میدان مشق از ابتدای شمالی خیابان باغ شاه تا (خیابان سپه) از طرف میدان توپخانه (میدان سپه) تا خیابان قوام السلطنه بود که در آن سربازها به یادگیری اصول و فنون نظامی می‌پرداختند و سربازخانه مرکزی بود. این میدان بر اساس نام‌گذاری امروزه از شمال به خیابان سرهنگ سخایی، از شرق به خیابان فردوسی، از جنوب به خیابان امام خمینی(ره) و از غرب به خیابان سی تیر محدودشده است.

میدان مشق به‌تدریج با افزایش وسعت شهر تهران از سمت شمال از محدوده خارج شهر خارج شد و در محدوده شهر قرار گرفت و به کارکرد و موقعیت گسترده‌تری نسبت به قبل رسید. در این میدان در آن زمان فعالیت‌ها و رخدادهای جالب در آن رخ داد که باعث تمایل حضور مردم در آن مکان شد و باعث حضور مشترک هویتی در میدان شد، میدان مشق محل آشنایی مردم ایران با دستاوردهای نوین و تازه جهان بود؛ میدان مشق میدانی است که برای اولین بار هواپیما در آن فرود آمد و ازآنجا دوباره به پرواز درآمد و فعالیت‌های دیگر مانند اولین نمایش دوچرخه و فرستادن بالن‌ها به آسمان از دیگر رخ دادهایی هست که در این میدان اتفاق افتاد. و این اوامر سبب شد تا این میدان نقطه مهمی در حافظه مردم تهران به یادگار بگذارد.

ارزش نظامی و جایگاه میدان مشق در اوایل حکومت پهلوی به علت تأسیس کردن سایر پادگان‌های نظامی در خارج از محدوده شهر به‌شدت کاسته شد و به زمینی بایر در میان بافت شهر تبدیل گشت .
بعد از آن اقداماتی عمرانی صورت گرفت و بناهایی به میدان اضافه شد مانند ساخت سردر جدید و تخریب سردر ناصری (زمان قاجار). و تأسیس اولین باغ ملی در زمین میدان که نمادی از رفورم اجتماعی دوران رضاخان متأثر از الگوهایی مغایر بافرهنگ و اوضاع اجتماعی ایران بود.
باغ ملی باوجوداینکه ۵ سال مورداستفاده قرار گرفت و بعدازاین مدت برچیده شد اما نام آن هنوز هم به‌جای نام میدان مشق بر سر در محوطه میدان باقی‌مانده است
قسمتی از با ارزش‌ترین خاطرات جمعی مردم تهران میدان مشق است. که امروزه آنچه از این میدان باقی‌مانده است به لحاظ هویتی جایگاه مهمی در اذهان و خاطرات مردم ندارد و انتخاب نام جدید برای آن کوششی برای پاک کردن نام دیرینه و خاطرات آن میدان و تاریخ آن از خاطر مردم است. خیابان ملل متحد نامی است که اکنون برای محور اصلی این میدان از سردر باغ ملی تا ساختمان قزاقخانه نام گذاری شده است .

آسیب شناسی وضع کنونی میدان مشق
پاسخ به سؤال طرح شده که چرا با وجود ساختار بارزش تاریخی و توانایی این مکان برای شکل گرفتن یک فضای جمعی این گونه عمل نمی‌کند؟ بررسی وضعیت کنونی این میدان را می طلبد.

محصور بودن میدان
موانعی مانند وجود نرده در محل ورود میدان سبب کاهش نقش شهری در آن فضا شده است یکی دیگر از دلایل کاهش نقش شهری در آن شخصیت نوع مستقل و جدای فضا از قسمت‌های مجاور خود که ازلحاظ روحی پیوندی با مخاطب ایجاد نمی‌کند
و باوجود اینکه منعی برای ورود به آن مکان وجود ندارد اولین سؤالی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود این است که آیا من اجازه ورود به آن مکان رادارم یا ندارم به عبارتی دیگر مخاطب را دچار شک و تردید می‌کنید برای رفتن یا نرفتن او به آن فضا، البته این به علت وجود فضای آرام و متمایز آن فضا با دیگر قسمت‌های بافت‌های مجاور خود است.

درک نشدن میدان به صورت یک کل
اگر ذهن فرد نتواند بین آنچه از فضا می‌بیند و آنچه از گذشته آن مکان در ذهن دارد ارتباطی برقرار کند در ذهن فرد فضا دچار اختلال می‌شود و نمی‌توانند درک درستی از فضا داشته باشند
گرچه بسیاری از مردم از وجود میدان مشق درگذشته اطلاع دارند اما ساخت و سازهای زیاد و فعالیت‌های عمرانی در زمان‌های گوناگون باعث غیرقابل درک شدن میدان برای مخاطبان در این زمان شده است
میدان مشق امروزه مجموعه‌ای از کناره هم است که هیچ پیوندی با یکدیگر ندارند و یک کل واحد نیست.

نبود فعالیت‌های مناسب و جاذب جمعیت
یکی دیگر از عواملی که باعث مرگ خاطره جمعی از مکان شده است و افراد خود را با این مکان بیگانه می‌پندارند نبود برنامه‌ریزی مناسب و فعالیت و برنامه‌هایی برای جذب جمیعت و کاربری کردن حال میدان به مجموعه‌ای از ادارات، دانشگاه و موزه‌ها است که بیشتر مخاطبان به کارمندان و دانشجویان و رهگذران محدودشده است که این خود باعث کاهش تعاملات اجتماعی و درنتیجه فراموش کردن خاطره جمعی از مکان شده است.

 

 

طراحی نمای بیرونی مغازه ,طراحی داخلی , طراحی داخلی دفتر اداری , طراحی محوطه ویلا , سایت تخصصی دکوراسیون داخلی منزل , دکوراسیون داخلی منزل

خلاقیت در طراحی روف گاردن ساختمان شما شکوفا می شود

بهترین طراحی و دکوراسیون لابی مسکونی و هتل را از ما بخواهید

طراحی مسکونیطراحی لابی مسکونی , روف گاردنطراحی رستوران مدرنویترین مغازهدکوراسیون داخلی تجاریطراحی دکوراسیون داخلیطراحی مغازه طراحی داخلی صرافیطراحی داخلی طلا فروشی , دکوراسیون داخلی ویلا ,دکوراسیون داخلی اداری ,طراحی داخلی هتل