چگونگی چیدمان آشپزخانه

چگونگی چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه مهم ترین بخش یک خانه است. به گونه ای می توان گفت که آشپزخانه قلب خانه است. در این مکان فعالیت های متعددی از آماده سازی، پختن، شست وشو و همین طور گرد هم آمدن اعضای خانواده و خوردن وعده های غذایی، این بخش از خانه را به قلب خانه تبدیل کرده است. امروزه با کوچک شدن فضای خانه ها بدون شک فضای آشپزخانه هم کوچک شده است و به نحوی کارکردهای گذشته خود را ازدست داده است. در واقع چیدمان آشپزخانه سه عنصر اصلی دارد که به آن «مثلث کار» می گویند. یخچال برای ذخیره سازی مواد غذایی، سینک جهت آماده سازی و شست وشو و گاز وسیله ی طبخ غذا سه رأس اصلی این مثلث هستند. این عناصر با توجه به فضایی که در اختیار است در یکی از این حالات باید قرار بگیرند:آشپزخانه خطی (یک ردیف کابینت روی یک دیوار)، گالِی (دو ردیف کابینت خطی روی دو دیوار مقابل هم، L شکل، U شکل و جزیره ای که این شکل می تواند با کابینت های L و U شکل ترکیب شود.

برای دکوراسیون آشپزخانه در فضای کوچک روش های گوناگونی وجود دارد. آشپزخانه را با فضای غذاخوری و نشیمن را ادغام کنید تا محیط بزرگتر بنظر برسد. وجود ارتباط بصری و عدم مانع فیزیکی باعث گسترش فضا می شود. بهتر است قفسه های باز را با کابینت ها ترکیب کرد. باید توجه داشت که نباید روی کابینت ها و قفسه ها را با لوازم آشپزخانه شلوغ کرد این کار باعث ایجاد هرج و مرج می شود به گونه ای که آشپزخانه را بهم ریخته و فضا را کوچتر جلوه می دهد. بهتر است لوازم آشپزخانه را دور از دید و در داخل کابینت ها کذاشت. فقط لوازم ضرری مانند توستر و یا چای ساز می توانند در جلو دید باشند. کابیت ها هرچه بلندتر باند آشپزخانه را بزرگتر نشان می دهد. وجود فضای خالی بالای کابینت مسلما سقف آشپزخانه را کوتاه تر نشان می دهد. بهتر است کابینت ها تا نزدیک سقف ادامه داشته باشند. نورپردازی آشپزخانه یکی از مهمترین المان ها در بزرگتر نشان دادن آن است. بهتر است پرده های توری و رنگ روشن برای آشپزخانه استفاده کرد و در طول روز به نور خورشید اجازه ی ورود داد. اگر میز غذا خوری در آشپزخانه قرار دارد باید لامپ پر نوری بالای آن تعبیه شود. برای دوری از کسالت وایجاد فضایی زیبا می توان از چندین گلدان کوچک جلوی پنجره استفاده کرد. روی یخچال را با عکس و شکل های گوناگون شلوغ نکنسد اینکار تنها به بی نظمی آشپزخانه کمک می کند.

در طراحی آشپزخانه برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه بهتر است درکابینت ها و به خصوص کابینت های بالایی را با درهای شیشه ای تعویض کرد. درهای شیشه ای، کابینت ها را به لحاظ بصری سبک تر نشان می دهند و به چشم اجازه حرکت به عقب را می دهند همین نکته کمک می کند تا آشپزخانه گسترده تر جلوه دهد. نباید فضای داخلی کابینت ها را با خرت و پرت های درهم و به هم ریخته پر شود. کابینت های با رنگی هماهنگ با دیوار مرزهای بصری میان کابینت و دیوار را از بین می برد. همین امر موجب از بین بردن توقف چشم می شود. بهترین راه حل استفاده از رنگ های روشن است که نور را منعکس می کنند و فضا را بزرگ تر احساس شود. در دکوراسیون آشپزخانه های کوچک از صندلی های باید استفاده کرد که کمترین اثر را در محیط داشته باشند. جزیره های کوچک، صندلی هایی با پایه های نازک، چهارپایه های ساده و میزهای باریک فضای ارزشمند موجود را از بین نمی برند. در آشپزخانه نباید از مبلمان با پایه های حجیم یا توپر و کلفت استفاده کرد، زیرا به لحاظ بصری حجیم هستند.

تاثیر نحوه ی چیدمان در انواع طراحی داخلی رستوران های شیک مدرن را ببینید

نقش ترکیب رنگ بندی در طراحی داخلی هتل های ۵ ستاره با گروه مهران طاهری

تاثیر نمای بیرونی ساختمان در طراحی و بازسازی ساختمان های قدیمی

 

 

طراحی داخلی مغازه , شرکت طراحی داخلی , دکوراسیون اداری و دفتر کار , طراحی ویلا معماری , هزینه دکوراسیون داخلی منزل , دکوراسیون منزل ساده

طراحی داخلی مسکونیطراحی داخلی لابیطراحی روف گاردنطراحی داخلی رستورانطراحی ویترین مغازهطراحی داخلی تجاریطراحی داخلیطراحی داخلی مغازه طراحی داخلی صرافی طراحی داخلی طلا فروشیطراحی داخلی ویلاطراحی داخلی اداریطراحی داخلی هتل