نمای ساختمان را بیشتر بشناسیم

نمای ساختمان را بیشتر بشناسیم

در شکل¬دهی به مجموعه شهری، نمای ساختمان مؤثر است. اگر نمای ساختمان بر اساس نمای دیگر ساختمان¬ها ایجاد نشود باعث ایجاد ناهمگونی در مجموعه شهر خواهد شد.
بررسی¬های آماری نشان می¬دهند که در کشورهای درحال‌توسعه سالانه حدود ۵۰ میلیون نفر به جمعیت شهری اضافه می¬شود و در ایران نیز رشد جمعیت شهری با شتاب روزافزونی در حال ادامه یافتن است.
رشد سریع جمعیت و گرایش آن¬ها به شهرنشینی، باعث شده است که مشکلات زیادی را در زمینه مسکن و توسعه شهری داشته باشیم.
بی‌مسکنی، بدمسکنی و تنگ مسکنی، مشکلاتی است که عامل ایجاد آن ناتوانی در پاسخگویی مناسب به حل این مسئله است.
مسکن، همواره به‌عنوان نخستین نیاز بشر بوده و انسان سعی کرده که همواره پاسخی مناسب و معقول را برای آن پیدا کند، اما همیشه در برنامه¬ریزی¬های ملی به مسکن صرفاً نگاه اقتصادی شده نه به‌عنوان محلی برای آسایش ساکنان در ابعاد عینی و ذهنی.
یکی از دلایل ناهمگونی در نمای ساختمان در شهر، حضور سازندگان و تولیدکنندگانی است که سعی دارند هرچه سریع‌تر فروش را انجام داده و سرمایه خود را برگردانند و به همین دلیل سعی در نمایشِ متفاوتِ ساختمان خود و مطرح کردن خود در محل دارند.
حال‌آنکه در مسکن تعاونی هم حال‌وروز خیلی مساعد نیست به این دلیل که سازندگان وضعیت مالی خوبی نداشته و اینکه ساکنان و مالکان به دنبال فروش نیستند، ساختمان¬ها با کمترین هزینه و بدون انجام عملیاتی همچون نماسازی، حجم و کالبد ساختمان، ساختمان رها می¬شود.
البته این مسئله بیشتر در شهرستان¬ها شکل می¬گیرد که ساختمان بدون نما است درحالی¬که در شهر تهران و در چند سال اخیر، ساختمانی بدون نما نبوده است.
سؤالی که در اینجا مطرح است این است که چگونه به موضوع نما در معماری بیندیشیم؟

نما در لغت¬نامه دهخدا به معنی صورت و ظاهر چیزی است که در برابر دید چشم قرار می¬گیرد.
منظره خارجی بنا و عمارت، قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت، از مفاهیمی هستند که از بیرون‌سوی دیده می¬شوند.
در سال¬های اخیر بازهم بحث نما جریان یافته است که دلیل آن، اهمیت فضای عمومی و ارزش شهرنشینی است.
نما در عمل می¬تواند فضای داخل و خصوصی را از فضای بیرون و عمومی جدا کند.
آنچه نشان¬دهنده موقعیت فرهنگی سازندگان بنا، میزان نظم در ساختمان، امکانات، ذوق تزئین و خانه آرایی طراح و مالک، نما خواهد بود.
نما آن چیزی است که وضعیت ساکنان را در بین مردم گوشزد می¬کند و به‌نوعی صورت ساختمان است و بیان‌کننده حالت درونی طراح یا مالک از فضای بیرون است.
نما داخل ساختمان بیشتر حالت خصوصی داشته و بالعکس نماهای به‌طرف شهر و کوچه بیشتر جنبه عمومی دارند.
بنابراین وجود پشت و جلو در ساختمان نشان¬دهنده این مطلب است که ساختمان دارای نمود اجتماعی است ضمن اینکه ساکنانی را در خود جای‌داده است لذا نمای ساختمان باید بیان‌کننده دو چیز باشد:
اول فضای عمومی جامعه و دوم حجم داخلی ساختمان.
نمای ساختمان در مجموعه شهری که قرار می¬گیرد، مؤثر است و این تأثیر را می¬توان در خیابان¬ها و میدان‌ها شهر مشاهده کرد.

اگر نمای ساختمانی بدون توجه به نماهای دیگر، ساخته¬وپرداخته شود، باعث ناهمگونی چهره شهر می-شود.
اگر یک ساختمان جزئی از یک شهر باشد و با محیط اطراف خودش تعامل داشته باشد، آنگاه تضاد بین جنبه شهری و فردی یک نما از بین خواهد رفت.
زمانی که نمای شما رو به کوچه یا خیابان است، نما باید تابعی از عوامل همبستگی بین نماهای اطراف باشد اما نما دارای شخصیت خاص خودش است که نشئت‌گرفته از مصالح به کار گرفته‌شده، ابعاد و ترکیبی از اجزای مختلف بر اساس عملکرد است.
نما سطح انتقالی بین فضای داخل و خارج است که عقب نشستگی‌ها، پیش¬آمدگی¬ها، تراس و … در آن با فضای داخل مسکن ارتباط برقرار کرده لذا نباید یک نما را سطح صاف و تخت دانست.
برای اینکه نما، حریم خصوصی ساکنان را حفظ کند باید دارای هماهنگی و تناسبی با پنجره¬ها، بازشوهای در، سایبان، محدوده سقف¬ها، سازه عمودی و افقی، مصالح، رنگ، عناصر تزئینی و … باشد.
ترکیب پنجره¬ها با عناصر روی دیوار، سه سطح را به وجود می¬آورد که شامل:
سطوح باز و بسته، تیره و روشن، صاف و ناهموار
در ساختمان¬های چندطبقه، به دلیل تکرار دوره¬ای پنجره¬ها، شاهد یک نظم کاملی هستیم اما گاهی به علت افزایش نور، تعداد پنجره¬ها کاسته می¬شود و این نظم از بین می¬رود.
جداسازی عوامل افقی و عمودی در نمای ساختمان مؤثر است.

 

نقش درختان و گل های بهاری در طراحی روف گاردن با گروه مهران طاهری

تاثیر چیدمان مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی لابی مسکونی و هتل

جهت سفارش طراحی و دکوراسیون داخلی درمانگاه با در تماس باشید ۰۹۱۰۱۰۷۵۹۷۸

طراحی داخلی منزللابی مجتمع مسکونیطراحی و اجرای روف گاردنطراحی داخلی رستوران سنتیطراحی ویترین مغازهطراحی داخلی تجاریطراحی داخلیطراحی داخلی مغازه طراحی داخلی صرافیطراحی داخلی طلا فروشیطراحی داخل ویلاطراحی دکوراسیون داخلی اداریطراحی داخلی هتل

 

 

دکوراسیون مغازه های کوچک ,طراحی داخلی , دکوراسیون اتاق اداری , طراحی حیاط ویلا , اجرای دکوراسیون داخلی منزل , دکوراسیون داخلی منزل جدید