نماسازی و کاربرد انواع سنگ در نماسازی

نماسازی و کاربرد انواع سنگ در نماسازی

در ساخت یک بنا ،طراح نقشه، کارفرما یا عاملین اجرای معماری براساس عوامل مختلفی تشخیص میدهند که از کدامیک از انواع مختلف مصالح سنتی یا جدید و مدرن مناسبتر است.
نوع آب و هوای منطقه ، سهولت دردسترسی به مصالح، مرغوبیت و استحکام ابزار و مصالح ،بهای متعارف و متناسب با ارزش طرح ،فرم و اندازه مناسب مصالح و …. برخی از عوامل دخیل در تعیین مصالح مصرفی میباشند
نماسازی
نماسازی از بخشهای مهم در پروژه های ساختمانی و راهسازی وعمرانی بوده و نیازمند دقت عمل بالاییست .چراکه نما چارچوبی خاص برای تعیین اجزا و مصالح دیگر نیز تعریف میکند.
برای مثال در ساخت نماهای سنتی استفاده از دربهای ریموت دار ،‌ظاهری ناخوشایند و ناموزون ودرپی خواهد داشت.
قسمت خارجی یا نمای ساختمانها ،از ویژگی های مهم طرح است که بصورت آشکار و نهان در زیبایی ظاهر ساختمانها و نوع مصالح مصرفی نقش دارد.
انواع مصالح مصرفی در نما
۱-نمای آجری
آجر از مصالح قدیمی و مرسوم درساخت بخشهای مختلف ساختمان می باشد.
از آجردر اکثر بناها و نماها استفاده میشود ،در واقع آجر به علت قیمت مناسب و استحکام بالا در مقابل حرارت و آتش سوزی ، مقاومت و ثبات بالا وهمچنین حداقل هزینه نگهداری و تعمیر ،متقاضیان بیشتری نیز داراست.
تصویر۲ نمای سنگی
۲-نما ی سنگی
تنوع زیاد در طرح و رنگ سنگها و زیبایی و جلای ظاهری آن و همچنین مقاومت بالا و سهولت در دسترس بودن سبب استفاده از سنگها در قسمتهای مختلف ساختمان علی الخصوص نماسازی می باشد.
سنگها به دو نوع سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی تولید می شود.
در تولید سنگ طبیعی ، سنگها از کوه و دره ها استخراج و جهت برش ،صیقل و جلادهی به کارخانه های سنگبری منتقل میشوند.

سنگ مصنوعی
سنگ مصنوعی از ترکیب سنگ‌های طبیعی ومصالح دیگری همچون سیمان و مواد پلیمری ساخته میشود .استفاده از مواد پلیمری نقش مهمی در حداقل کردن وزن و در نهایت در نصب سریعتر سنگهای مصنوعی می‌شود.

ویژگی های سنگ مصنوعی
سنگ مصنوعی درمقایسه با سنگهای طبیعی وزن کمتر داشته و همین امر موجب وزن کمتر ساختمان و در نهایت کاهش اثر زلزله بر ساختمان می‌شود.
عدم رطوبت پذیری و جذب آب در سنگهای مصنوعی یک ویژگی مثبت قلمداد میشود.
سنگ مصنوعی برعکس سنگ‌های طبیعی در اثر عوامل جوی به مرور زمان از بدنه ساختمان جدا نمی‌شود
قابل سفارش در ابعاد دلخواه و با نصبی مشابه سنگ طبیعی
از نظر ضخامت بسیار نازک و کم قطر تر از سنگهای طبیعیست
دارای عمری طولانی هستند.
نصبی راحت و بدون دردسر بوسیله ابزار و لوازم ساده
مقاومت و انسجام بالا درر مقابل خراشیدگی ضربه آتش سوزی و ….
قابل سفارش در طرح ها ی جذاب بسته به نوع سلیقه متقاضی
تنوع بالای رنگ بندی سنگها

کاربرد سنگ مصنوعی
در نماسازی داخلی و خارجی ساختمانها ( نمای بیرونی ،قسمتهایی از سالن یا حتی آشپزخانه و سرویس و حمام ) ،محوطه سازی ویا بعنوان کفپوش و سنگفرش و دیزاین قسمتهای مختلف ساختمان میتوان از انواع سنگهای مصنوعی استفاده نمود.

۳-نمای سرامیکی
سرامیک مجموعه ترکیباتیست که از اکسیدهای فلزی و آلی تشکیل شده¬ اند. سرامیک دارای دمای بالای ذوب و سختی شکنندگی بالایی است .درحال حاضر قابلیت پوشش ¬¬دهی بسیاری از قطعات با لایه¬ های نازکی از جنس سرامیکی موجب افزایش مقاومت و استحکام آنها در برابر خوردگی شکنندگی و سائیدگیست.
در بعضی مناطق تمایل به بکارگیری از انواع سرامیک در نماسازی و یا بعنوان کفپوش به دلیل وزن سبک ،قیمت پایین و تنوع بیشتر آنها میباشد.
البته استفاده از سرامیکها در نماسازی مستلزم رعایت مواردیست که میبایست برای مقاومت بیشتر آن به کاربرد.
انواع مختلف سرامیک
۱-سرامیک‌های سنتی (سیلیکاتی)
۲-سرامیک‌های مدرن (مهندسی)
۳-سرامیک‌های اکسیدی
۴-سرامیک‌های غیر اکسیدی

از دیگر مقالات ما دیدن نمایید :

طراحی داخلی رستوران ها

 

 

 

طراحی داخلی طلا فروشی

دکوراسیون داخلی منزلطراحی داخلی لابی هتلروف گاردن در تهرانطراحی داخلی رستوران سنتیویترین جلوی مغازهطراحی داخلی مجتمع تجاریدکوراسیون داخلیدکوراسیون داخلی مغازه دکوراسیون داخلی صرافیدکوراسیون داخلی طلا فروشی دکوراسیون داخل ویلادکوراسیون اداری مدرندکوراسیون داخلی هتل