عناصر پراهمیت در طراحی نمای ساختمان

عناصر پراهمیت در طراحی نمای ساختمان

یکی از عناصر حائز اهمیت در نمای ساختمان، ورودی است که محل و طراحی آن به شکل مستقیمی بر نقش و عملکرد ساختمان مؤثر است.
در ورودی نیز یکی از مهم¬ترین عناصری است که می¬توان به‌عنوان یک نشانه در ساختمان آن را در نظر گرفت و به مفهوم گذر از فضای عمومی خارجی و ورود به فضای خصوصی داخلی خواهد بود.
اما به دلایل اقتصادی که سازندگان در سطوح ساخته‌شده داخلی دارند، اغلب ورودی¬ها با فضای کمی ساخته¬وپرداخته می¬شوند.
سرمایه¬گذاران ساختمانی هم صرفاً بر روی رعایت ضوابط ضروری طراحی ساختمان تأکید می¬کنند.
زمانی که ورودی وسایل نقلیه به پارکینگ با ورودی خود ساختمان یکی باشد، آنگاه بیشترین مشکل پیدا می¬شود و در این حالت است که اگر فردی وارد شود فقط یک باریکه¬ای کنار دیوار برایش باقی خواهد ماند.

 


گاهی نیز ورودی یک ساختمان با تجمل زیادی است که باعث دگرگونی در عملکرد ساختمان خواهد شد.
نکته مهم در توجیه عملکرد و شکل ساختمان، تناسب ورودی و حجم ساختمان است.
طبقه همکف ساختمان به‌عنوان بخشی که اتصال به زمین دارد یا کف پیاده¬رو است، در معرض دید قرار خواهد گرفت که اهمیت ویژه¬ای را زندگی شهری را خواهد داشت.
به همین خاطر نمای ساختمان در این نقطه از ساختمان اهمیت بالایی داشته و مصالح مورداستفاده در این نقطه باید بادوام¬تر و مستحکم¬تر از سایر نقاط ساختمان باشد تا عابر با نگاه به نمای ساختمان احساس ثبات کند.
اما در ساختمان¬هایی که طبقه همکف به‌صورت تجاری اداره می¬شود، به دلیل تغییرات دکوراسیون واحدهای تجاری که مدام در حال اعمال شدن است، باعث می¬شود ساختمان شخصیت ثابت خود را ازدست‌داده و نمای ساختمان دیگر چهره شناخته‌شده‌ی ثابتی را نداشته باشد.
در ساختمان، تراس¬ها یک چشم¬انداز جدید نسبت به فضاهای بیرونی هستند. بالکن¬ها نیز نباید دارای یک تصویر موقتی باشند که بیننده با دیدن آن، تصور به جدایی آن از ساختمان داشته باشد.
لبه بام حدومرز نمای ساختمان و آسمان است و انتهای نما را ازنظر بصری، بام می¬دانند. بام را می¬توان پوسته¬ای در نظر گرفت که بر سر ساختمان کشیده¬ایم لذا نمی¬شود که لبه بام با دیگر قسمت¬ها در آسمان دارای تفاوت باشد.
ظاهر و صورت ساختمان، مهم¬ترین رکن هر ساختمانی است که در برابر دید هر عابر یا سایر افراد غیر استفاد¬ه¬کننده آن ساختمان، خودنمایی می¬کند.
همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، نمای ساختمان ایجادکننده نمای شهری است اما به دلیل ضعف در قوانین در بین طراح و سازنده ساختمان، نمای ساختمان از اهمیت کمی برخوردار شده است.
ضوابط و مقررات ویژه در ارتباط با سیما و کالبد شهر را می¬توان در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان پیدا کرد و گروهی از برجسته¬ترین متخصصان مرتبط با زیباسازی و زیبایی¬شناسی، طرح¬های بزرگ و کوچک معماری و شهری را ازلحاظ نمای بیرون ساختمان و محیط شهری بررسی می¬کنند و در آن به اصولی همچون جنبه¬های رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضای پر و خالی نمای ساختمان، رعایت اصول هماهنگی، تناسبات و … می¬پردازند.
پاسخگویی با سرعت به نیازهایی که محسوس هستند، موضوعی است که برای علاقه¬مندان، نگران¬کننده است لذا در این فضای ساخت‌وساز که پرشتاب به جلو می¬رود، نیاز است تا طرح¬های ارائه‌شده توسط مراکز تأیید پروانه¬های ساختمانی، بررسی شوند.
برداشتن گامی مؤثر در جهت بالا بردن کیفیت نماهای شهری را می¬توان در اصول زیر خلاصه کرد:
بررسی میدانی طرح ساختمان¬ها با بناهای اطراف ازلحاظ کیفیت طرح معماری، نمای ساختمان، تناسب حجم نمای ساختمان با ساختمان‌های اطراف، زیبایی طرح و مصالح مورداستفاده و…
ارتقا کیفیت شهر و زیباسازی نماهای شهری درگرو درنظرگرفتن موارد ذکرشده و القای آن توسط شهرداری هر شهر هست.

نماسازی ساختمان
ایجاد نمای ساختمان در شیوه¬های اجرایی متفاوت و متنوع زمانی در دستور کار مالکان و سازندگان ساختمان¬ها قرار می¬گیرد که زیبایی ظاهری، آرامش، آسایش و ایمنی و صرفه¬جویی در مصرف انرژی در ساختمان¬ها و محل زیست بشر، بیشتر از قبل مدنظر قرار می¬گیرد.
البته در بحث نماسازی ساختمان، ایرانیان دارای سابقه طولانی هستند و در طول تاریخ از گچ¬بری و آهک¬¬-بری برای نمای ساختمان استفاده کرده¬اند.
بناهای تاریخی مثل مساجد جامع بسیاری از شهرها ازجمله شیراز، تبریز، اصفهان و بسیاری از عمارت¬ها، بقعه¬ها و مقبره¬ها و بسیاری دیگر از بناهای قدیمی و تاریخی، نشانی از کار هنرمندانه، فنی و اصولی معماران و سازندگان ایرانی است.
حال دانستن این نکته ضروری است که نمای ساختمان، چه هدفی را دنبال می¬کند و چه عواملی در نوع و شیوه¬ی اجرای آن دخیل هستند.
نکته¬ی مهم دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که ساخت هر نمای ساختمانی با هر هزینه و مصالحی که هست، باید به‌طور اصولی نگه¬داری شود و در صورت آسیب¬دیدگی، برای اجتناب از تخریب و صدمات بیشتر، باید قسمت¬های آسیب¬دیده شده مرمت و تعمیر شوند.

 

 

جهت سفارش طراحی و دکوراسیون داخلی مطب می توانید با شماره تلفن ۰۹۱۲۱۰۷۵۹۷۸ در تماس باشید

اگر می خواهید کلینیک زیبایی خودتان را به سبک اروپایی بازسازی کنید اینجا را کلیک کنید

 

طراحی مسکونیطراحی لابی مسکونی , روف گاردنطراحی رستوران مدرنویترین مغازهدکوراسیون داخلی تجاریطراحی دکوراسیون داخلیطراحی مغازهطراحی داخلی صرافیطراحی داخلی طلا فروشی , دکوراسیون داخلی ویلا ,دکوراسیون داخلی اداری ,طراحی داخلی هتل