تاثیر شکل در معماری،تاثیر شکل در طراحی،دکوراسیون

عناصر طراحی،شکل؛تاثیر شکل در معماری،تاثیر شکل در طراحی،دکوراسیون

 

 

شکل ها جزء اولین الگوهایی هستند که یک فرد از همان سنین پایین ویژگی های آن ها را درک می کند. انسان از همان کودکی و در بازی و سرگرمی، با عنصر خالص یا ترکیب یک حجم در ارتباط است. اما ذهن ما به گونه ای است که تنها یک تصویر کوچک و بعدی شماتیک از یک بُعد را در ذهن خود تجزیه و تحلیل می کند و تنها شکلی از یک وجه حجم را به ذهن خود می سپارد.

به روئوسی که از سطح فرم یا هر جسم حجم دار در طبیعت الگو گرفته است شکل گفته می‌شود. شکل ها جزء اصلی ترین ابزاری هستند که کمک می‌کنند تا فرم ها را تفکیک کنیم. شکل الگویی است که حجم پُر و خالی را به لحاظ بصری و مفهومی برای ما طراحی و تجسم  می کند و پیش زمینه و پس زمینه عناصر را به عنوان یک شکل واحد برای ما به نمایش در می‌آورد. درک و تصور ما از یک شکل به درجه ای از تضاد بصری آن شکل و تأثیر آن بر محیط مرتبط و وابسته است.

قطعا با این مساله روبرو بوده اید که برای خرید لوستر، مبلمان یا هرچیز مرتبط با طراحی داخلی منزل، با انبوهی از اشکال مختلف این محصولات روبه‌رو شوید و نسبت به انتخاب یکی از آنها دچار سردرگمی شوید؟

فرق لوسترهای دایره‌ای با لوسترهای ضلع‌دار چیست؟
سرویس‌خواب‌ دایره‌ای با سرویس‌‌خواب مستطیل‌شکل چه تفاوتی دارد؟
آیا این تفاوت هندسی فقط به خاطر زیبایی است یا اینکه روانشناسی خاصی در الگوهای شکلی آنها مشاهده می‌شود؟

اشکال هندسی تاثیری شگرف در روانشناسی و شخصیت افراد به جا می‌گذارند؛ به تبعیت از این اصل کلی روانشناسی در تاثیرگذاری اشکال هندسی، اگر از این اشکال در دکوراسیون و معماری ها استفاده شود و استفاده از رنگ و نور نیز متناسب با آن رعایت شود بدون شک می‌توان حس دلخواه را در بدو ورود به منزل برای افراد ایجاد کرد؛ یعنی ما می‌توانیم با استفاده از اشکالی که در دکوراسیون و طراحی مورد استفاده قرار می‌دهیم دکوری را طراحی کنیم که فرد را معذب کنیم یا به وی آرامش دهیم . برای مثال احجام یا تجهیزات طراحی مربع شکل برای دکور و معماری منزل افرادی مناسب است که در یک محیط پایدار احساس آرامش بیشتری دارند؛ محافظه‌کارند و دوست دارند همه چیز مرتب و منظم و سرجای خودش باشد، وظیفه شناسند، اگر کاری به آنها محول شود آن را به دقت انجام می‌دهند، حتی اگر کاری تکراری و طاقت فرسا باشد آن را به انجام می‌رسانند. این شکل بیشتر مورد پسند افراد کم تحرک است. شکل مربع به اضافه رنگ قرمز تاثیرگذاری بیشتری دارد. به این علت که مربع نمایانگر ماده، وزن و حدود مشخص است و حسی از کشش امتداد را به شخص القا می‌کند؛ وزن رنگ قرمز با شکل سنگین مربع منطبق است. استفاده از اشکال مربع با ترکیب رنگ متناسب با آن – قرمز– برای دکوراسیون اتاق خواب منزل مسکونی پیشنهاد خوبی است.

اما در صورتی که دکوراسیون و طراحی منزل برای افرادی اصولگرا و علاقه‌مند به نظم و ترتیب اجرا می‌شود بهتر است از احجام مستطیل‌شکل نیز استفاده کنیم. معمولا افرادی که مخاطب دکوراسیون مستطیل شکل هستند افرادی هستند که دیگران آنها را با ویژگی سازماندهی‌های دقیق می‌شناسند، این افراد کسانی هستند که قواعد و مقررات برایشان مهم است، اگر وظیفه‌ای به آنها محول می‌شود سعی می‌کنند آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهند و افرادی قابل اطمینان هستند؛ بهتر است در معماری و دکوراسیون فضاهای مستطیل شکل، از طیف رنگی خاکستری بهره بیشتری ببریم. بهترین شکل دکوراسیون و معماری برای انسان‌های هدف گرا و پایبند به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، معماری مثلث شکل است؛ این افراد از برنامه ریزی قبل از انجام هر کاری لذت می‌برند و قبل از انجام هر کار ابتدا برای آن هدفی تعریف کرده و سپس اقدام می‌کنند. بهترین شکل برای طراحی اتاق مطالعه یا مکان‌هایی از منزل که قرار است در آن گفت‌وگو، تصمیم گیری یا ارزیابی پیرامون امور صورت گیرد،مثلث خواهد بود.

 

 

بهترین رنگ برای کاربرد در این شکل دکوراسیون هم، رنگ زرد است. افراد اجتماعی، خوش مشرب و کسانی که هیچ آثاری از خشونت  در رفتار آنها مشاهده نمی شود بهترین مخاطب برای طراحی های دایره‌ای شکل هستند؛ ارتباطات، اولین اولویت در زندگی این افراد است و همواره تلاش می‌کنند تا امور را از طریق صحبت کردن در مورد آنها حل و فصل کنند در طراحی دکوراسیون‌های دایره‌ای بهترین پیشنهاد استفاده از رنگ آبی است. دایره بیشتر برای معماری و دکوراسیون اتاق پذیرایی منزل کاربرد دارد..اگر از اشکال بیضی که ترکیبی از دایره و مربع است استفاده می‌کنید دقت کنید که مناسب‌ترین رنگ برای استفاده در دکوراسیون این گونه فضاها بنفش است.هر چند استفاده از اشکال هندسی در طراحی و معماری پس از ساخت منزل نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ اما تاثیرگذاری مطلوب زمانی اتفاق می‌افتد که از همان بدو ساخت هر یک از فضاها یا تمام فضای خانه، با توجه به اشکال هندسی اثرگذار در فعالیت‌ها و روحیات فرد، طراحی و ساخته شود.

دکوراسیون داخلی رستوران

 

دکوراسیون داخلی مغازه

 

 

 

طراحی داخلی منازل مسکونیطراحی لابیاجرای روف گاردنطراحی داخلی رستوراندکوراسیون ویترین مغازهطراحی داخلی تجاریشرکت طراحی داخلیطراحی داخلی مغازهدکوراسیون داخلی صرافیدکوراسیون داخلی طلا فروشیطراحی داخلی ویلاطراحی داخلی اداریطراحی داخلی هتل