باغ ارم یکی از بناهای قدیمی و معروف شهر شیراز

مقدمه

باغ ارم یکی از بناهای قدیمی و معروف شهر شیراز به شمار می‌رود. طراحی این باغ در لیست یکی از ۴ باغ معروف ایران قرار می‌گیرد. باغ‌سازی در شهر شیراز به دلیل داشتن باغ ارم و دیگر باغ‌های موجود از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است. این باغ در دوره‌ی سلجوقیان و به دستور اتابک قراچه ساخته شده‌است. این باغ در رقابت با باغ‌ بزرگی که پادشاه عربستان به نام باغ بهشت ساخته‌بود، بنا شد. به همین علت هم نام باغ ارم را روی آن گذاشتند.

موقعیت جغرافیایی

این باغ از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال غربی استان فارس و حومه‌ی شهر شیراز قرار گرفته‌است. در واقع این باغ معروف در کوهپایه‌ی کوه آسیاب سه تایی قرار داشته و فاصله‌ی آن تا کوه باباکوهی بین ۲-۳ کیلومتر است. در زمان ساخت، اطراف این باغ را بیابان‌ها، رود‌خانه‌ها و سنگلاخ‌ها فراگرفته بودند. اما گسترش شهر نشینی در غرب این بنا، سبب داخل شدن آن به بافت شهری شد. امروزه این باغ در انتهای خیابان ارم و در تقاطع بلوار شرقی ـ غربی و بلوار شمالی ـ جنوبی جام جم و آسیاب سه تایی قرار دارد.

قدمت تاریخی

ساخت این باغ به دوره‌ی سلجوقیان برمی‌گردد. طراحی و اسکلت اولیه‌ی این طرح را جانی خان قشقایی، اولین ایلخان قشقایی و پسرش محمد قلی‌خان و در دوره‌ی فتحعلی‌خان قاجار انجام داده اند. معماری این بنا هم به دست یکی از معروف‌ترین معماران آن زمان به نام حاج محمدحسن صورت گرفته است. باغ ارم در زمان ناصر الدین شاه قاجار به میرزا حسنعلی‌خان نصیرالملک فروخته‌شد. این فرد یک عمارت جدید را به جای عمارت دوره‌ی سلجوقیان ساختو عمارتی که امروزه می‌بینیم مربوط به دوره‌ی قاجاریان است. تزیینات داخلی این بنا با فوت حسنعلی خان در سال ۱۳۱۱ به دست ابوالقاسم‌خان نصیرالملک به پایان رسید. بعد از فوت او این باغ به عنوان ارث به پسرش عبدالله قوامی رسید. بعد از آن دوباره باغ را یکی از خا‌ن‌های ایل قشقایی به نام محمد ناصرخان آن را خرید. بعد از او نیز دویت مالکیت باغ را برعهده گرفت و آن را در اختیار دانشگاه شیراز قرار داد.

باغ ارم در سال ۵۰-۱۳۴۵ هـ.ش زیر نظر همین دانشگاه مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت و فضای بزرگی در حاشیه بلوار ارم و بلوار آسیاب سه‌تایی به باغ اضافه شد. در سال ۱۳۵۳ این باغ در لیست آثار ملی با شماره‌ی ۱۰۱۳ قرار گرفت و در سال ۱۳۵۸ بار دیگر مورد مرمت قرار گرفت. این کار را سازمان میراث فرهنگی انجام داد.

 

فضای داخلی باغ ارم

در حال حاضر مسئولیت نگهداری از باغ را دانشگاه شیراز بر عهده دارد. این دانشگاه از این باغ برای گیاهشناسی استفاده می‌کند. در سه دهه‌ی قبلی مکان‌هایی به قسمت‌های غربی باغ اضافه شد. از جمله‌ی این قسمت‌ها می‌توان به اراضی دهی موسوم به «کوشک» اشاره کرد. شکل زمین باغ به صورت مربع مستطیل بزرگی می‌باشد. جهت شیب این زمین وسیع از غرب به سمت شرق است. عمارت‌های اصلی و اندرونی در سمت غربی و قسمت مرتفع‌تر باغ واقع شده‌اند. در قسمت‌هایی از خیابان‌های اصلی این باغ پله‌های قرار گرفته که رفت و آمد در این سطح شیب‌دار را آسان ساخته است. البته این پستی و بلندی‌ها جلوه‌ی خاصی به باغ بخشیده است. این باغ در امروزه ۱۱۰۳۸۰ مترمربع مساحت دارد.

کوشک یا کاخ اصلی باغ ارم که مهم ترین قسمت باغ می باشد، در ۳ طبقه ساخته شده است. این کاخ دارای سه سالن بزرگ و دو سالن کوچک است. این سالن‌ها با کاشی‌های لعابدار رنگی تزیین شده‌اند. روی هلالی‌ها یا سنتوری‌هایی که در بالای سالن اصلی دیده‌ می‌شود داستان‌هایی از فردوسی و نظامی به تصویر کشیده شده است. طبقه‌ی زیرین این بنا مکان مناسبی برای استراحت در روزهای گرم تابستان است. در این طبقه حوض بزرگی به چشم می‌خورد که وظیفه‌ی خنک‌کردن فضا را انجام می‌دهد.

طراحی دکوراسیون مطب

 

قیمت دکوراسیون داخلی منزل

 

طراحی داخلی خانهطراحی لابی هتلطراحی داخلی روف گاردنطراحی رستوران سنتیدکوراسیون ویترین مغازهطراحی داخلی تجاریشرکت طراحی داخلیطراحی داخلی مغازهدکوراسیون داخلی صرافیدکوراسیون داخلی طلا فروشیدکوراسیون ویلا , طراحی دکوراسیون اداریدکوراسیون داخلی هتل