آشنایی با فضا در معماری

آشنایی با فضا در معماری

دیوار ها در فضا و واقعیت نشان دهنده مرزی بین محیط بیرون و محیط درون فضای کاری می باشند و یک فضای مشترک را بین آن ها به وجود می آورند. فضای درونی و بیرونی به این شکل تعریف می شوند که با وجود دیوار ها هر کدام از این فضا ها ویژگی های مخصوص به خودش را پیدا می کند. از این رو دیوار ها به دو صورت می باشند که یا ضخیم هستند و یا نازک می باشند که در صورت ضخیم بودن دیوار ها کنترل کاملی بین فضای بیرونی و فضای درونی به وجود می آورند و در غیر این صورت یعنی نازک و یا سو گذران بودن دیوار ها می توان آن سوی دیوار را تماشا کرد.
درب و پنجره ها در فضا
درب و پنجره ها روزنه هایی هستند که در سطح محیط بیرونی دیوار قرار می گیرند و با جای گیری خودشان امکان رفت و آمد و یا مشاهده کردن بدون مزاحمت به فضای دیگر را مهیا می سازند. درب و پنجره ها هر کدام ویژگی هایی مخصوص به خود و متعددی را دارا می باشند که از هر کدام وابسته به شرایطی محیطی درونی و بیرونی استفاده می شوند. برای مثال درب های بزرگ عموما در ساختمان ها برای پارکینگ لحاظ می شوند و درب های کوچک برای رفت و آمد انسان ها مورد استفاده قرار می گیرند و از آن ها نمی توان برای درب پارکینگ استفاده کرد چرا که با توجه به شرایط عبور خودرو از آنجا استفاده از آن غیر ممکن خواهد بود.
کف و سقف اتاق
در هنر معماری زمانی که یک اتاق ساخته می شود پس از ورود به آن احساس یک سر پناه به انسان دست می دهد و انسان درون آن ها احساس امنیت بیشتری خواهد کرد. این درک از انسان ها به دلیل وجود کف و دیوار هایی می باشد که دور تا دور محیط را پوشش داده اند و بر روی آن ها یک سقف قرار داده داده شده است. همگی این اجزا عناصری از معماری می باشند که به وسیله آن ها حد و حدود فیزیکی فضا را مشخص می کنند و دیوار ها و ویژگی های آنان و دیگر عناصر را معنی می بخشند.
این دیوار ها هستند که با مرز بندی و تقسیم بندی هایی که انجام می دهند قسمت های مختلف یک فضا را مشخص می کنند و به هر یک ویژگی های خاصی می دهند و از فضای های درونی و بیرونی متمایز می کنند. کف و سقف اتاق بیش از آن یک علامت گذاری ساده می باشند و به وسیله آن ها در فضا جایگیری های ستون ها و بسیاری دیگر از عناصر مشخص می شود. فرم و شکل الگوی باز و بسته شدن درب و پنجره ها فضای مشخص شده را بهتر نمایش می دهند چرا که فقط محل قرار گیری درب و پنجره نیست که اهمیت دارد بلکه سمت باز شدن آن ها و قرار گیری دیگر عناصر در نزدیکی باز و بسته شدن درب و پنجره نیز اهمیت بالایی دارد.
منظور صحیح برخی از کلمات
در هنر معماری برای هر یک از فضا هایی که دیوار آن ها را به وجود می آورد یک معنی خاصی برای انسان نیز به وجود می آید اما گاها در برخی کلمات همانند آلاچیق، اتاق آفتاب گیر و یا هال بزرگ منظور میزان مساحت و مقایس آن ها نمی باشد بلکه با این کلمات ویژگی های هر یک را توضیح می دهیم و آن ها را آشکار می کنیم. بر فرض مثال با گفتن کلمه آلاچیق منظور یک اتاق کوچک نمی باشد بلکه کلمه آلاچیق تداعی کننده یک فضایی می باشد که دور و اطراف آن باز بوده و محیط بیرونی به طور کامل قابل رویت می باشد.
فضا, درب و پنجره در فضا, دیوار, آشنایی با فضا, هنر معماری, سقف اتاق, معماری, آشنایی با فضا در معماری

 

 

 

طراحی داخلی لابی

 

 

 

دکوراسیون داخلی اتاق خواب منزل

 

 

مراحل بازسازی ساختمان

پیش از شروع هر کاری سعی کنید، با گرفتن مشورت از افراد کاردان اولین قدمتان را بردارید؛ حال این کار بازسازی ساختمان باشد یا هر کار دیگری.

برای بازسازی خانه های کلنگی و بازسازی منازل مسکونی، در اولین گام به سراغ یک شرکت بازسازی ساختمان با در دست داشتن اطلاعات کامل از ساختمان تان بروید. پیش از انجام این کار شما باید از تصمیمی که گرفته اید کاملا مطمئن باشید؛ چرا که ممکن است این کار برای شما به صرفه نباشد و  میزان فرسودگی ساختمان شما به حدی باشد که خطراتی به همراه داشته باشد. پس با این اوصاف بازسازی گزینه ی مناسبی برای شما نمی باشد.

روف گاردن

روف گاردن به سرسبزی و گل و گیاهی اطلاق می شود که در سطحی بالاتر از زمین قرار گرفته باشد. در ساخت روف گاردن باید موارد زیادی را رعایت نمود که مسلما نیازمند طراحی خواهد بود چرا که یک اشتباه ممکن است خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. زیر سازی گاردن روف از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد چرا که در صورت آبیاری گل و گیاه نباید هیچگونه آسیبی به طبقات پایین وارد شود. روف گاردن ممکن است از چند گلدان گل و گیاه شروع شود و تا کاشت گیاهان به اندازه پارک ها ادامه یابد. گاردن روف برای افرادی مناسب خواهد بود که قصد داشتن فضای سبز بر روی پشت بام خود دارند. زیرسازی و تعبیه ی خروجی آب مهمترین مولفه در ساخت روف گاردن می باشد. یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه نمایید مطلع شدن از تحمل سازه ای می باشد و بار وارده نباید آسیبی بر آن وارد نکند.

 

طراحی منزل مسکونیطراحی لابی , اجرای روف گاردنطراحی رستورانویترین جلوی مغازهطراحی داخلی مجتمع تجاریدکوراسیون داخلیدکوراسیون داخلی مغازهدکوراسیون داخلی صرافی دکوراسیون داخلی طلا فروشیطراحی ویلا ,دکوراسیون اداری دکوراسیون داخلی هتل