نمای ساختمان

نمای ساختمان

نمای ساختمان به سبب اینکه سازنده شکل و شمایل شهری‌ است اهمیت زیادی دارد. در واقع نمای هر ساختمان، نشانگر خارجی همان بنا است که به شکل گیری تصویری ذهنی از محل زندگی افراد کمک می‌کند و سبب ایجاد هماهنگی بین بنا‌های مختلف می‌شود. همچنین نمای هر ساختمان، به ایجاد هماهنگی بین انسان و محیط زندگی است کمک کرده و باعث افزایش حس تعلق در شهروندان می‌شود.

 بازسازی ساختمان

در بسیاری از شهر‌های پراهمیت جهان، برنامه ریزی فوق‌العاده ای برای چهره و نمای شهری انجام می‌شود و این موضوع، به دلیل اهمیت نمای ساختمان است! این برنامه ریزی برای نمای ساختمان در شهر‌های پیشرو جهان به کاری مهم تبدیل شده است؛ به طوری که در این شهر‌ها، متخصصان زیادی به علم زیبا شناسی شهر‌ها، کنترل طرح‌های معماری و زیبایی محیط شهر‌ها می‌پردازند و نظرات تخصصی خود را اجرایی می‌کنند تا به نمای شهری خوبی برسند که با مردم همان شهر، هماهنگ باشد.

امروزه در شهر تهران، همزمان با ارائه طرح تفضیلی، و تغییر در ضوابط ارتفاعیت شاهد تلاش‌های جسته و گریخته مردم در طراحی نما هستیم. ارائه ضوابط و قوانین جدید در خصوص نحوه تاثیرگذاری مساحت املاک و عرض گذر ، نحوه اعطای تراکم تشویقی به املاک فرسوده، ناپایدار و… سبب شده است تا شرایط جدیدی برای طراحان و کارفرمایان به وجود آید. این شرایط جدید بستری مناسب برای ساماندهی اوضاع نمای ساختمان در شهر‌ها را به وجود آورده است.

بر اساس این تغییرات، معاونت شهر‌سازی و معماری، سعی در ساماندهی نما‌های شهری با توجه حقوق طبیعی و فطری ساکنان شهر‌ها خواهد داشت و با ایجاد و تدوین راهبرد‌ها و راهکار‌ها، نمای ساختمان شهر‌ها را بهبود می‌بخشد. امید است با تبدیل این راهبردها به ضوابطی شفاف، روابطی دوسویه بین مدیر یک شهری و حقوق شهروندی مردم به وجود آید و نمای ساختمان شهری که جزو حقوق شهروندی است، ساماندهی شود. ساماندهی نمای ساختمان در تمام شهر، از جمله اقدامات خوبی است که این معاونت در تلاش انجام هرچه بهتر آن است.

اما چیزی که بیشترین تاثیر در نا‌هماهنگی نمای ساختمان شهری دارد این است که : بیشتر افراد در بحث نمای ساختمان، به صورت سلیقه ای رفتار می‌کنند و توجهی به عموم ندارند. رفتار بر اساس سلایق، برای یک ساختمان واحد خوب است ولی اگر از منظر نمای شهری و حقوق عموم مردم به موضوع بنگریم، نقطه ضعفی بزرگ است. در واقع نمایی که از سلایق شخصی بهره‌مند باشد، نمای عمومی شهر را ناموزون می‌کند. اما شاید به صورت ارادی نباشد و سازنده، به دلیل کمبود بودجه اقتصادی نتوانسته ساختمانی هماهنگ با بنا‌های مجاور بسازد. در این زمان، باید نهاد‌های اجرایی، با رویکردی ارشادی وارد عمل شده و مشکل را حل کنند.

بنابراین نمای ساختمان ، ارزش واحد خودش را دارد و بر ارزش کلی یک شهر نیز تاثیر می‌گذارد. اگر یک ساختمان با پیروی از سلایق و خواسته های واحد و شخصی ساخته شود، باعث از بین رفتن هماهنگی در نمای کلی شهر شده و چهره زشتی به همان منطقه می‌دهد. برای حل این مشکل باید بدانیم که هر ساختمان، بخشی از یک شهر است که اگر ناموزون شود، نمای شهر در کلّیت، نازیبا می‌شود.

ساخت و ساز‌هایی که با شتابی بالا انجام می‌شوند، باعث نگرانی معاونت شهرسازی و معماری است. در این نوع ساخت و ساز‌ها، حضور صاحب نظران و مسئولان در مراکز تائید پروانه‌های ساختمانی، برای بررسی طرح‌های ارائه شده ضروری به نظر می‌رسد.

صاحب نظران می‌توانند با بررسی میدانی طرح ساختمان‌ها یا بنا‌های اطراف از لحاظ فاکتور‌هایی نظیر: کیفیت، مصالح به کار رفته، نمای ساختمان و هماهنگی آن با اطراف و… به افزایش هماهنگی نمای ساختمان شهری کمک کرده و باعث ارتقاء کیفیت این مهم در شهر‌ها شوند.

 

طراحی روف گاردن

 

طراحی داخلی منزللابی مجتمع مسکونیطراحی و اجرای روف گاردنطراحی داخلی رستوران سنتیطراحی ویترین مغازهطراحی داخلی تجاریطراحی داخلیطراحی داخلی مغازه طراحی داخلی صرافیطراحی داخلی طلا فروشیطراحی داخل ویلاطراحی دکوراسیون داخلی اداریطراحی داخلی هتل