بررسی پل طبیعت، به عنوان نمونه ای از فضای جمعی در ارتفاع

بررسی پل طبیعت، به عنوان نمونه ای از فضای جمعی در ارتفاع

طرح و تاریخچه پل طبیعت

معمار جوان پل طبیعت برنده یکی از معتبرترین جوایز معماری جهان شداولین بار وقتی داشته از خیابان ظفر و پل های کوچکش که بر روی رودخانه قرار دارند رد می شده، مبلی را کشیده روی پل کوچک و روی آن نشسته است. بعد با خودش فکر کرده که چه خوب می شود اگر پل ها جایی برای ماندن هم باشند. کمی بعد که شروع به طراحی پل طبیعت کرده جوانی ۲۵ساله بوده که شانسی برای خودش قائل نبوده، با خودش فکر کرده <<دلت خوش است>>، حالا که قرار است طرحی برای روی کاغذماندن بکشد هرچه هیجان انگیز تر باشد بهتر است، اما طرح او برنده شد و در ۲۶ سالگی، زندگی اش با یکی از نمادهای تهران گرده خورده است. یکی از نمادهایی که تنها و تنها برای مردم و پیاده ها، ساخته شده است.

چطور شد با عباس آباد آشنا شدید و پروژه پل طبیعت را طراحی کرده اید؟

فکر می کنم سال ۸۵ بود که به خاطر تبلیغاتی که کرده بودیم برای کار در اراضی دعوت شدیم. کار آلاچیق های بوستان را از سوی مهندس میرحسینی به عهده گرفتیم.

بعد هم که پروژه های آمفی تئاتر آب و آتش، بازار گل و پل ابریشم دو را به عهده گرفتیم. در مرحله طراحی این پروژه ها بودیم که فراخوان طراحی پل طبیعت که آن زمان نامش پل پیاده شهید مدرس بود مطرح شد.

در طراحی پلی که برای ماندن ساخته شده است از چه منابعی الهام گرفته شده است؟

حقیقت این است که وقتی اولین خط ها را می کشیدم اصلا به پل های اصفهان فکر نمی کردم. یک بار با یکی از دوستانم در خیابان ظفر تهران قدم می زدم. همان طور که می دانید خیابان ظفر یک رودخانه دارد که پل های کوچکی روی آن نصب شده است. یکی از ساکنان محله، مبل قدیمی اش را بیرون در خانه گذاشته بود. ما این مبل را کشیدیم و آوردیم روی پل. روی آن نشستیم و به جریان آب نگاه کردیم.

ساخته شدن پل

این پل پس از ۶ سال سرانجام ساخته شد و مردم به گرمی از ان استقبال کردند.این پل یکی از بهترین سازه های شهرداری به حساب می اید و جز ۵ سازه برتر دنیا محسوب می شود.این مکان با دید فوق العاده که دارد تمام تهران زیر پای شماست.

این دید فوق العاده به خاطر شیبی که از شمال به جنوب تهران دارد و در ای منطقه حدود ۳تا۵ درصد است دید فوقالعاده از رشته کوه البرز به ما میدهد.

همچنین این پل به خاطر منطقه استراتژیکی در تپه ای عباس اباد اب و هوای بینظیر در این منطقه به وجود اورده است.

در این منطقه به خاطر حس ارامش، برقراری ارتباط منطقی بین بستر، چشم اندازها، فضای نظرگاهی و فضای جمعی باعث ترغیب خانواده ها و اشخاص به این پل میشود.

امروزه این پل در تهران مانند برج میلاد یا حتی ازادی،یک برند شده است به دلیل: عرصه های فنی و تکنولوژی و هم برای مسوۀان یک طرح کاملا موفق و اساسی به حساب می اید.

در این میان ارتفاعاتی که در بخش میانی شهر قرار دارند به واسطه وسعت دید بیشتری که به اطراف و دید همزمانی که به شمال و جنوب شهر دارند از اهمیت بیشتری برخوردارند.

شهروندان تهرانی حق دارند که به صورت ناخودآگاه از بزرگراه متنفر باشند. حس مغلوب بودن، تهرانی ها را خسته کرده است. اینجاست که اهمیت «پل طبیعت» آشکار می شود. پلی بر روی بزرگراه؛ دشمن دیرین تهرانی ها، اکنون زیر پاست. انسان بر بزرگراه چیره شده است. حس خوبی است که با امنیت در فضایی بر فراز بزرگراه قدم بزنی و نگران ماشین ها نباشی. حتی ماشین ها را از بالا نگاه کنی و انتقام تمام آن لحظاتی را بگیری که تو در چنبره بزرگراه بوده ای. همچون پل صراط، پایین پل، جهنم است، با این تفاوت که می دانی که در آن نخواهی افتاد و از هر طرف که بروی به بهشت می رسی.

طراحی داخلی ویلا

 

 

دکوراسیون داخلی اداری

 

 

 

 

 

 

طراحی مسکونیطراحی لابی مسکونی , روف گاردنطراحی رستوران مدرنویترین مغازهدکوراسیون داخلی تجاریطراحی دکوراسیون داخلیطراحی مغازهطراحی داخلی صرافیطراحی داخلی طلا فروشی , دکوراسیون داخلی ویلا ,دکوراسیون داخلی اداری ,طراحی داخلی هتل