انوع سبک طراحی داخلی (قسمت۲)

انواع سبک طراحی داخلی (قسمت۲)

در قسمت اول مقاله، به بیان ۵ مورد از سبک‌های طراحی داخلی مرسوم در کشور‌های آسیایی پرداختیم. در این قسمت نیز سبک‌های مختلفی را بر اساس عناصر مهم به‌کار رفته در آنها و همچنین اصول خاصشان مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طراحی داخلی به سبک رومی باستان

شاید وقتی سخن از روم باستان می‌آید، فکر همه ما به سمت سردیس معروف رومی برود! در طراحی داخلی به سبک رومی هم استفاده از مجسه سازی و قرار دادن بجای تزئینات، حرف اول را می‌زند. در دوران روم باستان، استفاده از سردیس در طراحی و دکوراسیون خیلی مرسوم بود و امروزه نیز از این سبک به شدت استقبال می‌شود. در طراحی داخلی به سبک روم باستان، از عناصر ویژه : پانتئون، کاتورا، موزلییک‌های رومی، باسیکیا، فرسکو، فوروم، کلسئوم، لامپ‌های رومی، کاتاکومب و… استفاده می‌شود. معماری در این سبک با استفاده از خصوصیات مهمی مانند: سونا، استخر، آب نما، نواره، موزائیک‌های دیواری، طاق‌های نیم‌دایره و… جلوه خاصی دارد! در طراحی رومی، از مبلمان استقبال چندانی نمی‌شود و صرفا برای استفاده مختصر است. در عوض استفاده از پارچه‌های منقوش، تصاویر دیواری، موزائیک‌ها و نقاشی بر روی دیوار بسیار مرسوم است. جنگ گلادیاتور‌های رومی در طراحی روم باستان، به صورت موزائیک روی دیوار یا بدنه خانه برای نشان دادن اشرافیت طراحی می‌شود.

سبک طراحی داخلی در یونان باستان

شیوه‌های معماری در یونان باسته که شامل سه دسته: ۱- کرینتی ۲- ایونی ۳- دوریسی هستند، در دوره‌های مختلفی مانند: یونان کهن، دوره هندسی، کلاسیک و هلنی ظهور کرده اند!  در یونان باستان معماری را بر پایه تناسب و همخوانی انجام می‌دهند؛ برای مثال، جهت حفظ تناسب، فرم سنتوری را بالای ساختمان قرار می‌دهند. همچنین عمده طراحی داخلی در یونان با بهره‌گیری از مصالح آهک و مرمر سفید انجام می‌پذیرد که با رنگ‌های سبک یونانی که سفید و آبی است، همخوانی داشته باشد. استفاده زیاد از نور طبیعی در طراحی مدرن یونانی و بهره‌گیری از تقارن و تعادل در چیدمان وسایل، مشخصه‌های قابل تامل این سبک است!

سبک معماری گوتیک

در معماری به سبک گوتیک، از عناصر رو به بالا برای نشان دادن خداوند استفاده شده است. در این معماری فلش هایی با دهانه رو به بالا برای احیای وجود خداوند در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از مشخصه‌های اصلی این طراحی است. اگر بخواهیم مثالی معروف در رابطه با سبک گوتیک بزنیم، کلیسای نوتردام گزینه مناسبی است. در این سبک، از شمدان‌های سنگی و شمینه‌های سنگی استفاده زیادی می‌شود.

طراحی داخلی به سبک باروک

این سبک به دلیل استفاده فراوان از تزئینات معماری و ساختن فضا‌های منحنی، معروف است. کاخ ورسای با استفاده از این سبک طراحی شده است. در این کاخ، استفاده از رنگ‌های تیره و خاص که نمودی از سبک باروک است، چشم نوازی زیادی می‌کند و از شاهکار های باروک به حساب می‌آید.

سبک طراحی ویکتوریایی

این سبک هم مانند موارد قبلی، از تعادل و هماهنگی بهره می‌برد. در خانه‌هایی که طراحی داخلی آنها به سبک ویکتوریایی است، دیوار با استفاده از کاغذ دیواری یا رنگ‌های تیره به دو قسمت تقسیم می‌شود! این خانه‌ها به وسیله عناصری مانند: شمعدان‌های بزرگ، شیشه‌های نقاشی شده و چلچراغ‌های زیبا و بزرگ طراحی می‌شوند.

طراحی داخلی انگلیسی

این سبک دارای زیر مجموعه‌هایی است که از القاب و اسامی ملکه‌ها و پادشاهان انگلستان گرفته شده است. انواع سبک‌های انگلیسی در طراحی داخلی عبارت است از:

سبک باهاوس که در آن قاب صندلی و مبل‌ها را از فلز می‌سازند.
سبک بیرر میر که مدال‌ها را با نقاشی پرتره زیبا می‌ساختند.
سبک ویلیام مری که از چوب‌های منحنی به شکل S و  C استفاده می‌شود.
سبک جورجین که شامل عناصری مانند: اقاقیا، کاغذدیواری، چوب‌های ماهاگونی و پارچه کوبی است.
سبک هپل وایت که در آن بیشتر از صندلی با پشتی سپر مانند یا به شکل قلب استفاده می‌شود.
سبک کوئین آن که استفاده از پایه‌های کابریولی و S شکل رواج خاصی دارد.

سبک آرت نوو

این سبک در طراحی داخلی، سبک درماتیک باروک را زنده کرد و بیشتر هدف خود را روی استفاده از منحنی‌ها گذاشت! این سبک، ابداع کننده نقاشی روی شیشه بوده که به استفاده زیاد از این عنصر و انواع کف پوش‌های چوبی معروف است.

 

طراحی داخلی هتل

 

طراحی داخلی لابی

 

سبک آرت دکو

خانه‌هایی که با پیروی از این سبک طراحی شده اند، با استفاده از اجزای گیاهی و طبیعی در فرفوژه‌ها و رنگ‌های هماهنگ زیبا سازی گشته اند!

 

 

از دیگر مقالات ما بازدید نمایید :

 

دکوراسیون داخلی ساختمان مسکونیطراحی داخلی لابیطراحی روف گاردنطراحی داخلی رستوران مدرنویترین مغازهدکوراسیون داخلی تجاریطراحی دکوراسیون داخلیطراحی مغازهطراحی داخلی صرافیطراحی داخلی طلا فروشیطراحی داخلی ویلا دوبلکس , طراحی اداریطراحی داخلی هتل