انواع سبک طراحی داخلی (قسمت ۱)

انواع سبک طراحی داخلی (قسمت ۱)

 

طراحی داخلی سبک‌های متفاوتی دارد که در هر منطقه از جهان، این تفاوت آشکار می‌شود. کشور ما ایران، در بزرگترین قاره جهان (آسیا) قرار دارد که این قاره از لحاظ گستردگی سبک در طراحی داخلی نیز غنی است. سبک‌های مختلف چینی، ژاپنی، عربی، هندی و… در این قاره برای طراحی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله نیز قصد داریم شما را با خواص و ویژگی‌های این گونه سبک‌ها آشنا کنیم.

طراحی داخلی به سبک ژاپنی

در فرهنگ ژاپنی، استفاده از عناصر ساده و معمولی در فریم مربع به طور خاصی انجام می‌پذیرد. در طراحی داخلی ژاپنی، با استفاده از عناصری مانند: حصیر بافته شده از ساقه برنج (تاتامی مت)، میز‌های کوتاه قد با صندلی بومی به نام زابوتن، اتاقک آلاچیقی به نام توکونرما و… طراحی داخلی منزل‌هایشان را انجام می‌دهند. همچنین با استفاده از تاتمی مت، اتاقی به نام واشیتسو (اتاق پر از تاتامی مت) درست می‌کنند. همچنین با پیروی از آئین شینتووذن، باغ آرایی خاص و بومی انجام می‌دهند.

طراحی داخلی در چین

مانند سبک ژاپنی، در چین هم به سادگی در طراحی داخلی اهمیت زیادی می‌دهند. در کنار سادگی، انرژی و طبیعت هم سه اصل مهم این سبک را کامل می‌سازند. چینی‌ها برای پیروی از اصل طبیعت، معمولا متریال چوبی را برای خانه‌هایشان برمی‌گزینند! همچنین توجه زیاد آنها به انرژی، اصول فنگ شوی را وارد خانه‌هایشان کرده است. فنگ شوی اعتدال میان انرژی‌هارا بر اساس اصولی مهم در نظم، پرهیز از انباشتگی اجسام و دقت در انتخاب رنگ ایجاد می‌کند. مهمترین عناصر در فنگ شوی شامل آب ، خاک، آتش، چوب و فلز است که با استفاده از این موارد، اعتدال انرژی را محقق می‌سازند. همچنین تقریبا اکثر چینی‌ها از گیاه بامبو در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. آن‌ها برای پیروی از ۵ اصل، این گیاه را وارد خانه‌هایشان ‌می‌کنند! زیرا این گیاه به طرز شگفت‌آوری، از عناصر مهم فنگ شوی پیروی می‌کنند. یکی دیگر از خصوصیات مهم چینی‌ها در طراحی داخلی، استفاده از رنگ‌های طلایی، قرمز، مشکی و زرد، برای خانه‌هایشان است!

سبک مراکشی طراحی داخلی

در سبک مراکشی طراحی داخلی، استفاده از عناصری مانند: کف پوش سفالی قرمز، فانوس سفالی، فرش، انواع کاشی مانند کاشی زلیج، سایبان روی تخت، حیاط اندرونی یا ریاض، چراغ‌های خفا و زلیج رایج است. به دلیل استفاده از عناصر ذکر شده و سکو‌های بیرون‌زده از دیوار در این سبک، صفت عجیب و غریب را به طراحی داخلی مراکشی نسبت می‌دهند. در این سبک، استفاده از رنگ‌های سفید، سبز، آبی، کبود و فیروزه‌ای مرسومیت خاصی دارد.

طراحی داخلی به شیوه مصری

مصری‌ها در طراحی داخلی، معمولا از خطوط صاف و ستون‌های قطور، مکعب‌های حجیم و پنجره‌های مشبک با جنس چوب استفاده می‌کنند. در این سبک، استفاده از عناصر خاصی مانند: هیروگلیف (خاص‌ترین دکوراتیو مصری)، مصطبه(مقبره‌های اشرافی)، نقاشی ساکن و خشک، نقاشی روی پاپیروس، نقاشی رنگ و لعاب دار، لوتوس و آنخ (کلید زندگی یا کلید نیل)، پرسپکتیو خاصی به آن داده است. همچنین در این سبک، از عناصر دیگری مانند: خدای مات، آلوبوس، اوروبوروس، کانوپیک و اوبلسیک، آمن، وجت و ایارت و… استفاده می‌شود. در طراحی داخلی مصری، برای ایجاد ارتباط نزدیک بین طبیعت و خانه، از نقوش کنده‌کاری شده روی دیوار استفاده می‌شود.

طراحی داخلی هندی

رنگ در سبک هندی، جایگاه ویژه‌ای دارد و از کلیدی‌ترین عناصر طراحی داخلی در هند محصوب می‌شود. همچنین از نقوش خاصی با نام‌های: گانشا، شیوا، لاکشمی و نقش فیل (اعتقاد هندی ها بر ثروت بخش بودن این نقش است) استفاده می‌کنند. از خصوصیات بارز طراحی داخلی هندی، می‌توان به قرار دادن شطرنج یا قلیان در دکوراسیون خانه اشاره کرد. همچنین آن‌ها از مندیر (معبد کوچک) برای منزلشان استفاده می‌کنند.

 

 

طراحی داخلی صرافی

 

طراحی داخلی طلا فروشی

 

طراحی داخلی منازل مسکونیطراحی لابیاجرای روف گاردنطراحی داخلی رستوراندکوراسیون ویترین مغازهطراحی داخلی تجاریشرکت طراحی داخلیطراحی داخلی مغازهدکوراسیون داخلی صرافیدکوراسیون داخلی طلا فروشیطراحی داخلی ویلاطراحی داخلی اداریطراحی داخلی هتل